Wanneer is dit nuttig? Nou, stel je bent een organisatie en hebt een pagina met ‘standpunten’, en dochterpagina’s voor alle thema’s, zoals het thema over ‘energietransitie’. Gewoon een statische pagina met tekst. En je hebt óók artikelen over de energietransitie die je wil categoriseren.

Dan krijg je al gauw een categoriepagina (/categorie/energietransitie) die qua navigatie en SEO concurreert met je statische pagina (/standpunten/energietransitie/). Niet fijn! Dat kun je op conventionele manieren oplossen:

  • Je voegt statische content (je standpunt-info) toe aan de categoriepagina. Maar dan zit die categoriepagina niet op de juiste plek in de structuur van je site, en je hijackt eigenlijk de categoriepagina-functie.
  • Je toont op je standpunt-pagina (/standpunten/energietransitie/) een blok met de meest recente artikelen die van de gelijknamige categorie zijn voorzien. Kan, kan, maar de gebruiker moet kunnen doorklikken naar alle artikelen over dat thema – op /standpunten/energietransitie/. En waar moet het categorielabel op een nieuws-detailpagina naar linken?

Allemaal not great.